Doorgaan naar hoofdcontent

Workshop haken

Gisteravond een erg leuke workshop haken gegeven aan 5 enthousiaste crea's!

Een aantal start, leest het patroon, vragen af en toe iets en haken, haken, haken en je hebt een telefoonhoesje.

Anderen zeggen niet te kunnen haken en ook nog niet het vertrouwen hebben het te kunnen leren.
Het is net als lopen........de eerste stappen zijn erg onwennig, dan ga je nadenken en val je. Maar sta gewoon weer op en probeer.Haken is bijna hetzelfde, je komt handen te kort en het garen wiebelt alle kanten op.

Na een paar uurtjes zwoegen, uithalen, opnieuw beginnen, tellen zie je resultaat.
Ze zijn verrast het te kunnen en de glimlach op de gezichten keert weer terug. De handen en vingers nog wat pijnlijk maar ach dat is snel vergeten. Ze zijn enthousiast en worden geïnspireerd door de granny's die ik had meegenomen. Is dat moeilijk? Kan ik dat ook? Ja hoor, als je de basissteken kunt haken, dan kun je ook granny's haken. In mijn volgende bericht een beschrijving hoe je de granny's haakt.

Reacties

  1. Ik zag al foto's op Facebook, leuk hoor! :-)

    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandensteek

Mandensteek:
Meervoud van 8 lossen +4 5x8=40 + 4 lossen = 44 lossen
Haak een ketting van 44 lossen. Haak een stokje (ST) in de 4e lossen vanaf de naald. Haak stokjes (ST) tot einde van de toer (=40 ST)
Toer 1)  2 lossen, haak 4 reliëfstokjes voor  (RSTV) en 4 reliëfstokjes achter (RSTA) tot einde van de toer
Toer 2)  herhaal toer 1 Toer 3)  herhaal toer 1
Toer 4)  2 lossen, haak 4 reliëfstokjes achter (RSTA) en 4 reliëfstokjes voor  (RSTV) tot einde van de toer
Toer 5 t/m 7 herhaal toer 4
Toer 8) haak als toer 1 Zoals je ziet verspringen de toeren.
Haak de bovenstaande 8 toeren tot dat je de gewenste lengte van je haakwerk hebt.



Goed kijken en dan haken........!

Soms zou je willen dat het zo makkelijk zou gaan.
Lang geleden leerde ik haken van mijn oma, zij zag iets en haakte het,  zij kon dat! Daar hoef je als kind niet over te twijfelen.

Nu kwam ik een erg leuke shawl tegen en keek, keek........keek nog eens goed, liet het liggen, probeerde iets, zocht in boeken maar ik keek niet goed genoeg denk ik. Het patroontje zit de hele dag   in je hoofd. Een berichtje op facebook gezet, wellicht kunnen andere haaksters er met andere ogen naar kijken. Dat gebeurde en er werden berichtjes gepost met mogelijkheden. Nog eens kijken, kijken en opeeens........haaknaald gepakt en daar was het patroontje wat ik had gezien.

Wellicht is het een bestaand patroon, met een mooie naam, dan zou ik dat graag horen.

Ik heb vanavond een teltekening, een haaktekst erbij en een foto gemaakt.

De shawl is in de maak!






Haak een ketting van lossen deelbaar door 9, 2 extra lossen voor het eerste stokje. 1) Haak op elke losse een stokje (st) (=9 st) 2) 3 lossen voor het eerst…

Tutorial Hanger Bollie!

Tutorial Hanger Bollie

Haak 4 lossen en sluit met een halve vaste tot een ring. Toer 1: haak 12 stokjes in de ring. (=12 stokjes) Toer 2: haak in elk stokje 2 stokjes. (=24 stokjes) Toer 3: *haak 2 stokjes in een stokje, haak in het volgende stokje 1 stokje. Herhaal vanaf *. (=36 stokjes) Haak nog zo'n Bollie. Neem 12 kraaltjes en naai ze om en om op een stokje. Rijg 36 kraaltjes aan de draad waarmee je de Bollies aan elkaar gaat haken, Haak de Bollies met vasten aan elkaar. Voordat je een omslag doet, schuif je de kraal tot aan de haaknaald, omslaan en je vaste haken.  Haak halverwege een ophanglusje, bijvoorbeeld na 18 vasten een ketting van 20 lossen.
De Bollie vullen voor het Bollie-effect.
Eventueel is de Bollie ook te vullen met lavendel, of maak een sleutelring aan de lus.

Succes.

reacties zijn natuurlijk van harte welkom.